piątek, 8 marca 2013

Żółty ryż na powitanie wiosny


Wiosna!



Choć dziś już pada deszcz i nie jest tak ciepło, wiosna daje już dobitnie o sobie znać. Parę dni temu wybraliśmy się na rowerach do Lasku Wolskiego, aby należycie ją przywitać. Pierwsza dłuższa wiosenna przejażdżka na rowerze jest to prostu cudowna! W końcu można wyjść z zimowego kokonu, rozprostować skrzydła i polecieć przed siebie! Ciężko uwierzyć, że człowiek pedałujący na tej dziwacznej metalowej maszynie może czuć się tak wolny jak ptak! Pogoda była niczym sok pomarańczowy z lodem: wiosenne słońce na bezchmurnym niebie nasycało powietrze ciepłem i radością, ale ziemia, zwłaszcza w lesie, nadal była pokryta sporą warstwą topniejącego śniegu. Przez dwie godziny bardzo intensywnie nasłoneczniałam się, pracując w pocie czoła nad pojawieniem się piegów na nosie, które znikają na zimę, a które zapamiętale hoduję, odkąd przeczytałam „Anię z Zielonego Wzgórza”. Potem wizyta na polanie Wobra, gdzie krople spływające z dachu eleganckiej altanki rozbryzgiwały się migotliwie w słońcu na potwierdzenie, że ze śniegiem już koniec. I na koniec punkt kulminacyjny przygody, czyli kopiec Piłsudskiego – wspinanie się na niego to zawsze tysiąc jeden przygód!
A po powrocie do domu zachciało mi się piwa cytrynowego i lodów malinowych, zupełnie jakby znów było lato! Zamiast tego przygotowałam bardzo słoneczny lekko karmelizowany ryż z cynamonem, kardamonem i skórką pomarańczową w towarzystwie imbirowych jabłek i bitej śmietany. Danie słodkie lekkie i wiosenne – pasuje na każdą porę dnia. Serdecznie zapraszam!



 Lekko karmelizowany ryż z kardamonem, cynamonem i skórką pomarańczowa

Porcja ryżu
2 łyżeczki kurkumy
2-3 łyżki masła
2-3 łyżki brązowego cukru
Szczypta kardamonu kardamonu lub do smaku
Szczypta cynamonu lub do smaku
Skórka starta z jednej małej pomarańczy
(można skorzystać z gotowej mieszanki przypraw)

Imbirowe jabłka
2 obrane i pokrojone na kawałki jabłka
Szczypta imbiru lub bo smaku
½ szklanki wody

Bita śmietana
Kubeczek śmietanki 30% + mikser

Do gotującej się wody wrzucamy odpowiadającą nam ilość ryżu oraz 2 łyżeczki kurkumy (można dodać mniej lub więcej przyprawy w zależności od pożądanej przez nas intensywności koloru). Ryż gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu, następnie odcedzamy i przelewamy zimną wodą. Kiedy ryż się gotuje, możemy przygotować jabłka: kawałki jabłek wraz ze szczyptą imbiru wkładamy do rondelka i zalewamy wodą. Gotujemy na małym ogniu pod przykryciem ok. 10-15 minut aż jabłka będą miękkie, ale nie będą się rozpadały. W wysokim naczyniu ubijamy śmietanę i przekładamy ją do miseczki. Na patelni rozgrzewamy masło, kiedy się roztopi dodajemy cukier i mieszamy dopóki się nie rozpuści, bacznie pilnując, aby się nie przypalił. Szybko dodajemy przyprawy i skórkę, mieszamy i dodajemy ryż. Dokładnie mieszamy ryż z masłem, cukrem i przyprawami – próbujemy i w razie potrzeby doprawiamy: smak powinien być dość delikatny, słodki i maślany, ale orientalny. Gotowy ryż przekładamy do miseczek i podajemy razem z jabłkami i bitą śmietaną. Smacznego!

cebulki-niespodzianki


P.S. Mój wyhodowany z cebulki tulipan był biało-żółty, co biorąc pod uwagę moje inklinacje kolorystyczne w obecnym czasie (patrz: kolorystyka tego blogu) nie powinno raczej dziwić. A na Dzień Kobiet dostałam cudowny prezent: zamiast gotowego kwiatka zostałam obdarowana 5 cebulkami-niespodziankami – już nie mogę się doczekać, co z nich wyrośnie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedzenie mojego blogu. Pozdrawiam serdecznie!